Skrevet af: Anne Søndergaard

Er du sund?

Det er svært at svare på! Det er endnu svære at svare på hvis ikke du ved hvad sund/sundhed er. 

Sundhed forbindes ofte med noget, du - eller en fødevare kan være. Et sort/hvidt begreb: sund eller usund! Noget som er muligt at til-vælge eller fravælge, hvor der på ingen måde er en mellemvej. 

 

Hvad er sundhed? 

Ifølge verdens sundhedsorganisation WHO er sundhed en tilstand af fuldstændigt fysisk, mental og social velværd og ikke blot fravær af sygdom og svækkelse. 

 

Fysisk sundhed: 

Den fysiske sundhed handler om fravær af sygdom og om at have en velfungerende- og smertefri krop. Den fysiske sundhed handler ligeledes om at forebygge kroniske sygdomme, ved at undgå rygning, begrænse alkohol, bevare normal vægten og være fysisk aktiv. 

 

Mental sundhed:

Den mentale sundhed handler om din mentale tilstand, det vil sige om du trives. Mental sundhed handler om at kunne udfolde sine evner, om at være i stand til at håndtere dagligdagens udfordringer og stressfaktorer. Men vigtigst af alt, at have en generel livstilfredshed. 

 

Social sundhed: 

Social sundhed handler om at indgå- og kunne begå sig i et socialt netværk med andre mennesker samt at bidrage til fælleskabet.

 

Ifølge WHO er sundhed en ressource i hverdagen og ikke målet med livet. Sundhed er et positivt koncept, der understreger sociale og personlige ressourcer såvel som fysiske evner. 

WHO beskriver også nydelse som den højest opnåelige sundhedsstandart og en grundlæggende rettighed for ethvert menneske.

Sundhed er nydelse, hvorfor ser vi så sundhed som en sur, træls pligt vi skal kæmpe for at opnå? 

 

Forskel på sund og usund

Jeg har aldrig hørt nogen sige jeg er sund nok?!

Men til gengæld har jeg ofte hørt ”den er sund” eller ”den er usund”. Der er meget få, hvis der overhovedet er nogle fødevarer der er decideret usunde for dig! Der findes ingen fødevarer, som hvis de spises én gang skader dig eller er usunde for din krop. Men der findes mange fødevarer som er fattige på vitaminer, mineraler, fibre og proteiner. Disse ”usunde” fødevarer omtales også som ”tomme kalorier”. Det er en bedre betegnelse, da de bidrager med energi i form af kalorier, som du har brug for dagligt, men ikke tilføjer de essentielle vitaminer og mineraler som kroppen har brug for. 

For at bevare normalvægten og dermed opretholde vores fysiske sundhed, skal vi dagligt have tilført energi fra mad (fødevarer). Kroppen belønner dig ikke for at spise en større mængde af sunde fødevarer, når den først har fået det den har brug for. Når det gælder om at bevare vægten, er mængden af den mad og dermed den energi vi indtager afgørende for om vi opretholder vægten, om vi taber os eller om vi tager på. Indtager vi mere energi end vi bruger dagligt, ligegyldig om det er gulerødder eller snickers, vil vi tage på. 

Det er langt svære at overgå dit daglige energibehov med gulerødder end med snickers, da de indeholder langt færre kalorier. Problemet er dog, at vi ikke spiser fødevarer isoleret – men at vi har kostvaner (eller diæter). Der findes ikke gode eller dårlige fødevarer, men der findes gode og dårlige madvaner og uhensigtsmæssige mængder. 

 

Overbevisning omkring sundhed 

Problemet opstår når vi har en overbevisning omkring sundhed, som vi tror skader vores fysiske sundhed, men i langt de fleste tilfælde er dette langt mere usundt for vores mentale og sociale sundhed. 

Lad os tage eksemplet med gulerødder og snickers. Er gulerødder sunde? Som udgangspunkt: Ja, da de indeholder både fibre, vitaminer og mineraler. Men består din diæt udelukkende af gulerødder og intet andet er de usunde, da du ikke vil få dækket dine behov for proteiner, fedt og vitaminer. 

Er snickers sunde? Som udgangspunkt: nej, da den ikke indeholder ret meget andet end energi. Men en snickers kan sagtens indgå i en sund livsstil (diæt), hvis du har plads i dit energibehov. Hvis du nyder en enkel snickers i godt socialt samvær og bliver glad af at spise den. 

Snickers bliver først usundt, hvis du ikke bare spiser en snickers, men hvis du overspiser med snickers, så du indtager langt mere energi end du har brug for. Hvis du spiser din snickers som trøst og du bagefter fortryder du har spist den, er snickersen langt mere usund for din mentale og sociale sundhed, end den er for din fysiske. 

Tænkte du at en specifik fødevare var usund? Det bliver den først i uhensigtsmæssige mængder eller hvis den bidrager negativt til din sociale og mentale sundhed. 

Bliv mere sund ved at vurdere hvad du tænker gør en bestemt fødevare usund? Overvej om fødevaren bidrager til din fysiske, sociale og mentale sundhed? Gør den bestemte fødevare det? Så nyd den!

 

Her er UP’s råd til en sund livsstil: 

  • Nyd tilværelsen 
  • Vær tilfreds med dig selv
  • Vær fysisk aktiv 
  • Vær social
  • Spis med omtanke 

 

Vil du ændre vaner, så du kan være tilfreds med dig selv og nyde tilværelsen i form af mere livskvalitet? Vi har specialiseret os i personlig træning med fokus på at skabe vedvarende vaneændringer. 

Klar til forandring?

Vi vil meget gerne hjælpe dig med at opnå dine personlige mål. Kunne du tænke dig at høre mere om et træningsforløb ved Unlimited Performance? Kontakt os for en uforpligtende samtale.

Se mere her

Modtag træningsnyt

0 Kommentarer

Der er endnu ikke oprettet nogle kommentarer til indlægget

Opret en kommentar