Skrevet af: Timmy Wæxfældt

Derfror når du ikke dine mål

 Træner du hårdt og spiser rigtigt, men ser ikke nogen resultater? Måske er din løsning nemmere end du tror! Plateau of latent potential giver dig svarene. Se videoen herunder og læs teksten i blogindlægget.

Plateau of latent potential

Jeg blev præsenteret for en metafor af James Clear i hans bog Atomic Habits, som jeg gerne vil dele med dig. Forestil dig en isterning på en tallerken udenfor. Temperaturen er -10 grader og isterningen står præcis som du tog den ud af fryseren. Temperaturen stiger til -5 grader, stadig ingenting! Temperaturen stiger til -1 grad, ingenting! Temperaturen er steget 9 grader og der er ingenting sket! Temperaturen stiger til 0 grader! Nu ser du det, isen smelter, endelig! Den sidste ene grad gjorde forskellen, fra helt intakt til at den nu begynder at smelte. Men den ene grad havde ingen forskel gjort uden de første 9 grader!

På samme måde kan du tænke dine trænings- og kostvaner. Den sidste ene procent mere end hvad du gør nu, kan være det der skal til for at du ser resultaterne som forventet. Men det kunne ikke være gjort uden ALLE de små ting du gør nu! Princippet kaldes plateau of latent potential

 

 

undefined

 

Fordi du læser med her, arbejder du garanteret lige nu på dine trænings- og kostvaner. Måske er du lige ved at give op, eller måske har du før givet op fordi du ikke ser de resultater du forventer. Hvis du ser figuren, vil du måske finde dig selv i zonen for skuffelse, som er stedet, hvor du føler at du arbejder for at få resultater, men de er bare ikke som forventet. Selvom det godt kan føles som spild af tid og arbejde, er det her de 9 grader, før du ser smelte punktet.

Du kan få gode ideer til din træning og kost her https://unlimitedperformance.dk/blog/

 

Forestil dig at du lige nu bruger 100 ekstra kalorier (15 min gåtur) pr. dag ved at være mere aktiv og du samtidig sparer 100 kalorier (1 skive brød) ved at spise lidt mindre, eller lidt mere sundt end du plejer. Tilsammen er det 200 kalorier pr. dag. Det resulterer i 1400 kalorier på én uge, hvilket ikke gør nogen visuel forskel. Det giver 5.600 kalorier på en måned, hvilket er lige over 0,5 kg[KO1] , hvilket du heller ikke ser i spejlet. Men på 1 år har du sparet 67.200 kalorier! Det svarer til, hold nu fast, ca. 7,5 kg ren fedt (omregnet 9.000 pr. kg fedt). Det er ALT din mad på 1 hel måned du har sparet!

 

Er du i tvivl om du har taget for svære eller for store opgaver ind, eller vil du gerne i gang kan du måske finde svar og inspiration her: https://unlimitedperformance.dk/blog/motivation-til-alt/

0 Kommentarer

Der er endnu ikke oprettet nogle kommentarer til indlægget

Opret en kommentar