Skrevet af: Oliver Thorgaard

Faste arme – Sandheden om mormorarmene

Du læser måske dette indlæg fordi du er utilfreds med formen på dine arme, er træt af at dine arme ser store ud på billeder, du føler de ryster når du vinker ”vinke-deller” eller noget helt andet.

Mormor arme

Uanset din årsag er du kommet til det rette sted! Fremfor at fylde dig med falske løfter om, at du bare skal ”lave disse tre øvelser for slanke tonede arme”, vil vi i stedet forklare hvad der forårsager ”mormorarme” og hvad der egentlig skal til for at få dem til at blive slanke/tonede/stramme.

Selve ”mormorarmen”

Først og fremmest så er det der ’vinker’ ikke nødvendigvis kun fedt, men samtidig også musklerne i armen i og med de er afslappede og ikke spændte. Dvs. at rigtig mange får det til at være værre end det egentlig er. 

Kan man træne sine mormorarme væk?

Det er rigtig nok, at man kan træne sine arme og bygge muskelmasse så de ser mere faste ud. Men skal man opbygge muskelmasse, så kræver det lidt mere end at lave et par armhoops og løfte 1 kg håndvægte. Man skal nemlig ikke være bange for at styrketræne sine arme som kvinde, da man ikke pludseligt får store muskuløse arme (kvinder bygger muskelmasse meget langsommere end mænd). I stedet kan man træne sig til nogle flottere arme, som sidder lidt pænere. 

Hvis du er interesseret i at vide mere om, hvordan du kan træne dine arme optimalt samt få et program hertil, så tjek dette blogindlæg: Sådan får du faste arme

Ikke vær bange for at målgruppen med dette indlæg er til fyre – De samme principper kan sagtens bruges til kvinder, hvor resultatet bliver mere faste arme, frem for store muskelarme.

Men det du egentlig er her for, er selvfølgelig for at få svar på:
Hvordan slipper du så af med det stædige fedt, som trods alt sidder der?

Fedttab – Ikke kun på armene?

Som vi har skrevet om tidligere, giver det kun mening at tænke på punktforbrænding hvis du i forvejen har en meget lav fedtprocent – og selvom du har det, er der begrænset evidens for om det overhovedet er muligt. Hvis du har lyst til at læsere mere omkring punktforbrænding så kan du læse dette blogindlæg: er punktforbrænding ikke en myte alligevel?

Derfor er der én mulighed tilbage, hvis du gerne vil reducere mængden af fedt på dine arme: Du er nødt til at tabe dig.

Dermed ikke sagt at du skal følge en striks slankekur, men at du skal finde et sted at spare på kalorierne. Det kommer også helt an på dit udgangspunkt og din genetik, hvor meget fedt der skal smides fra armene, og hvorvidt det ryger fra armene først (læs punktforbrænding igen). Men et samlet vægt- eller fedttab vil reducere dit samlede kropsfedt, hvilket vil få dine arme (og resten af kroppen) til at se mindre ud.

Hvis du er meget tynd og stadig føler at du har mormorarme, så skal dit primære fokus ligge på at bygge muskelmasse i dine arme igennem styrketræning og ved at spise nok med protein. Er du overvægtig kan du med fordel kombinere dit vægttab/fedttab med styrketræning for at opnå en krop, der ikke bare er mindre ”slasket” men samtidig stærk og måske endda også en smule markeret.

Hvad gør du så nu for dine mormorarme væk?

Du skal tabe dig og sænke din fedtprocent. På bundlinjen handler det om at spise mindre end man forbrænder og dermed opnå et energiunderskud. Dette kan enten gøres ved at spise færre kalorier (energi) eller at forbrænde mere gennem motion og træning.
Her er nogle tips, samt tilhørende artikler du kan bruge til at komme i gang med dit vægttab:

Take home message

Det du skal tage med fra dette blogindlæg, er altså at der ikke er nogen magisk grøntsag du skal spise eller top tre øvelser der forbrænder fedt på dine overarme. Du er derimod nødt til at opnå et vægttab og/eller opbygge noget muskelmasse på dine arme, for rigtig at kunne ændre på sammensætning af dine arme.

 

Hvis du mangler hjælp til at komme i mål med dit vægttab, så er du altid velkommen til at skrive til os her og få en uforpligtende gratis samtale. 

0 Kommentarer

Der er endnu ikke oprettet nogle kommentarer til indlægget

Opret en kommentar